May 27, 2018No Comments

Vad gör en grafisk designer?

Springtimes blogg skriver jag om mitt jobb! Här kommer inlägget på nytt:

Johanna heter jag och är grafisk designer på Springtime!

 

Vad gör en grafisk designer?
Jag hjälper våra kunder att förmedla budskap med hjälp av färg och form. Ibland bygger uppdragen på eller delvis på designlösningen och ibland är designen mer ett stöd/komplement i pågående arbetsprocesser. Springtime jobbar idag med fler uppdrag än någonsin där design är en stor del av uppdraget. Jag tänker då på kommunikationslösningar som filmer, broschyrer, webbsidor, grafik till sociala medier, inbjudningar, böcker, presentationer, nyhetsbrev, grafiska profiler mm. Det såg inte ut så på byrån för några år sedan. Förändringen beror på att vi har blivit bättre på att se behovet och erbjuda lösningar efter det. Själv började jag på Springtime för snart 1,5 år sedan och känner verkligen att formgivning uppskattas och värderas här.

 

Utdrag från en broschyr jag har formgivit för vår kund Celgene.

 


Tonalitet och illustrationsjobb till en film vi skickade ut till landets Syvare med mål att få  fler ungdomar att välja plåtslagaryrket. Kund PVF.


Hur ser designprocessen ut?
Design bygger på att du har något att berätta, ett innehåll skapat av oss på byrån och/eller av kunden själv. En komplett brief/underlag är A&O för att kunna arbeta fram formgivning rätt i sitt syfte. Ett relativt vanligt missförstånd är att en grafisk formgivare kan, slarvigt uttryckt, designa luft. “Innehållet är inte färdigt, men du kan väl börja…” Ett annat missförstånd är att en formgivare gör något “snyggt”.  Snygg design i all ära, men är den rätt? Få personer skulle exempelvis påstå att Stockholms tunnelbaneskyltar är snygga men de skulle troligtvis hålla med om att det är formgivning helt rätt i sin kontext.

Hur varierat en formgivare arbetar skiljer sig från byrå till byrå. Jag arbetar brett både sett till valet kanaler och varierade uttryckssätt. Det finns formgivare som är betydligt mer nischade i sin vardag än vad jag är. Däremot har de flesta ett område inom färg och form som man behärskar och brinner lite extra för. På sidan av jobbet är jag illustratör och har möjligheten att använda den uttrycksformen även här på byrån emellanåt.


Computer art – Kombinationen av analoga och digitala tekniker.

 

Grafisk produktion mer konkret...
Jag förhåller mig alltid till en kunds grafiska profil, dvs en manual som beskriver varumärkets visuella identitet. Nästan alla företag har en sådan, mer eller mindre komplexa. Det finns mycket fakta att hämta i en sådan vid sidan av typsnitt, färgkoder mm. En grafisk profil innehåller ofta “varm” information om företaget. Ex vision, mission, värdeord och tonalitet.

Formgivningen sker i Adobe Creative Suite-programmen och sparas därefter ut till rätt ändamål. Jag började testa mig fram i Photoshop som tonåring och fastnade för alla oändliga möjligheter. Det blev direkt en förlängd arm i den kreativa verktygslådan. Vad jag snabbt märkte är att det krävs en omättad nyfikenhet i dessa program då jag än idag lär mig nya funktioner, hittar nya knappar eller slumpar fram nya kortkommandon. Med några års erfarenhet lär du dig hur olika verktyg ska användas och hur programmen ska kombineras för att jobba tidseffektivt mot bästa resultat. Det handlar även om att inte köra fast då någon faktor börjar strula, vilket konstant händer (och alltid när man minst vill det.)

Avslutningsvis tycker jag att det viktigaste är att inte glömma bort varför man en gång började. Jag tror många kreatörer söker sig till sina yrken med passionen och lustfylldheten som främsta drivkraft. Får man detta att fungera i relation till den kommersiella marknaden har man helt klart världens bästa jobb.


Processbild som förklarar illustrationsarbete till barnbok. Ett unikt och fantastiskt projekt vi gör till barn som har MS-sjuka föräldrar.

May 22, 2018No Comments

Simple as