Aktivering, sociala medier

Kund: Landshypotek Bank
Byrå: Springtime-Intellecta
2019

Landshypotek Bank, en av Sveriges 10 stärsta banker, har ända sedan 1836 finansierat jord- och skogsbrukares boende och företagande. Sedan några år tillbaka kan alla med ett hjärta som klappar för landsbygden också spara i Landshypotek Bank. 

För att öka sin synlighet under månaderna april-maj då husmarknaden är som hetast ville Landshypotek Bank skapa annonsering och aktivitet på sociala medier som kan riktas till potentiella husköpare, d.v.s. blivande låntagare.

Det kreativa uttaget byggde på att ställa klassiska mäklarfloskler mot verkligheten. Vi ville få användarna att förstå var det verkliga drömboendet finns – bortom storstäderna. Med Instagram Stories röstningsfunktion fick mottagaren rösta på antingen sjöglimt i storstadsmanér eller sjöglimt i Landshypoteks manér. Skevheten låg till grund för humorn. Slutligen landar mottagaren i en final platta som berättade vilka Landshypotek Bank är. Genom att swipa upp kom du till webben och kunde läsa mer om bolån.

På Landshypoteks egna flöde:

lingo_fre
lingo_fre2

Grunden till idén:

Form som ett hjälpmedel i idéarbetet är standard för mig. Grafiska element, text mot bild, snabbskissar, roterar, duplicerar. Landshypotek Bank har ett stämningsfullt, genuint bildspråk. Det är vackert men inte polerat. Av den anlendingen hände något när bilden mötte den grafiska, något hårda, Helvetican. Jag fastnade vid kontrasten. Genom att använda ord med innebörd som vi normalt sett förknippar med det kommersiellt oärliga förstärktes den känslan ytterligare. I den insikten hittade jag grunden till idén.

 

sjoglimt
oppenplanlosning
gronomrade